Конкурс, посветен на устойчивото градско развитие
Агломерация
Население: 514 651 души / 1 524 души/km²
Площ: 338 km²
Бюджет: 846 милиона eвро
Община
Население: 291 313 души / 3 722 души/km²
Площ: 78,26 km²
Европейска столица и столица на Източна Франция: открийте този интересен град!
Страсбург, град на богата и изпълнена със събития история, привлича в наши дни туристи от целия свят със своята култура и гостоприемство. Разходете се из живописния стар град или в известния квартал „Петит Франс“, посетете великолепната готическа катедрала, насладете се на красивите фахверкови къщи, заобиколени от реката Рейн! Всички тези удоволствия могат да се открият както пеша, така и на колело. Страсбург е също така един от главните икономически центрове в държавата, а и се отличава като столица на гастрономията на Източна Франция със своите многобройни алзаски вина, апетитните си фламенкухе и опияняващите аромати на подправки и греяно вино. Между ноември и декември впечатляващият Кристкинделсмерик, многовековна коледна традиция, преобразява града в истинска приказка.
Този град, който толкова често е сменял държави, е днес символ на френско-германското помирение. Тази причудлива комбинация между френската и германската култура се усеща в религиозните традиции (протестантска и католическа), в архитектурата, както и в различните кулинарни специалитети. Географското му положение на международен кръстопът го поставя в ролята на модел на европейската интеграция. Страсбург е също така важна европейска столица и е седалище на Европейския парламент и Съвета на Европа.
Също толкова важно е да се подчертае, че Страсбург е особено ангажиран с околната среда. Освен това е и преди всичко град, който е особено ценен заради качеството на живот, което предоставя на своите жители. Известен със своите екологични политики, той е френският град с най-висок брой велосипедисти и има най-амбициозната политика в тази област.
Първият град на колоезденето във Франция
Ако всеки човек на планетата използваше толкова редовно велосипеда като превозно средство, колкото в държавата, в която се използва най-много, а именно Холандия, бихме могли да спестим над 700 милиона тона CO² годишно. Колоезденето има двойното предимство да намалява нашия въглероден отпечатък, като същевременно ни дава възможност да се грижим за здравето си чрез редовни физически упражнения. Но то е трудно достъпно за по-голямата част от населението без адаптирана инфраструктура, която е особено нужна за изминаване на дълги разстояния или за да позволи на възрастните хора също да се възползват от тази възможност (електрически велосипеди).
Страсбург е градът с най-голяма дължина на вело алеите във Франция. Тя достига 874 км и градът се класира пред всички останали френски градове с 13,8% от своите жители, които използват велосипед ежедневно за да стигнат до работното си място, пред 11,5 % за Гренобъл и само 4,3% за Париж. Тези положителни резултати се дължат на 10 години постоянни усилия от страна на обществените власти да инвестират във вело инфраструктура и да насърчават този вид транспорт, за да го популяризират сред жителите на Страсбург.
„Благоприятна за колоездене екосистема“ поддържана от общността
За да подхрани и направи динамична „благоприятна за колоезденето екосистема,“, Страсбург подкрепя инициативите на местните граждани и асоциации, насърчаващи колоезденето. Целта е да се подкрепят училищата, жителите и бизнеса в подобряването и насърчаването на колоезденето, за да се развие истинска „култура на колоездене“, споделяна от цялото население. За да постигне тази цел в Страсбург не липсват идеи! Подкрепят се и се изпълняват много инициативи, като организирането на велосипедни училища, на работилници в кварталите за самопоправка, организирането на малки и големи събития като например “На работа на колело”. За своето 15-то издание през юни 2024 г. това събитие успя да събере не по-малко от 873 компании и 16 289 участници, които са преминали 1 922 370 километра за един месец! Тези цифри демонстрират успеха на политиката с местен фокус, която градът избира, за да интегрира „културата на колоезденето“ в самата култура на Страсбург.
Vélhop: инициатива за превръщане на колоезденето достъпно за всички
Vélhop е една от инициативите в Страсбург, която е допринесла най-много за развитието на използването на велосипеда в града. Тази услуга, създадена през 2010 г., осигурява велосипеди под наем на разположение 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Vélhop е достъпна за всички и предоставя на разположение на гражданите над 7 000 велосипеда за над 50 000 клиенти годишно. Съществува и оферта за годишен абонамент, за да се улесни наемането на велосипеди.
Vélhop се харесва на жителите на Страсбург най-вече, защото отговаря на желанието им да направи колоезденето достъпно за всички граждани. За пример бихме могли да вземем най-новото допълнение към мрежата, а именно добавянето на електрически велосипеди. Тази услуга улеснява преминаването на дълги разстояния, което позволява на проекта да достигне до още по-широка аудитория, като се насочи по-специално към възрастните хора и жителите на покрайнините на Страсбург. Освен това, се предлагат и товарни велосипеди за семейства и малки велосипеди, предназначени за деца, като по този начин се допълва предлагането, чиято цел е да бъде разнообразно, приобщаващо и предназначено за всички. Проектът притежава също така и развлекателен характер чрез организирането на месечни излети, наречени „Велосипеди и развлечения“, които се провеждат между март и октомври. Тези излети дават възможността на всеки да изпробва в пълна безопасност велосипед, адаптиран за хора с увреждания, под наблюдението на специалист по адаптирана физическа активност, като по този начин се съчетава полезното с приятното.
Vélhop съумява да се отличи от другите модели на велосипеди под наем чрез своята оригинална, икономична и некомерсиална стратегия. Инициативата не се представя като велосипеди под наем на самообслужване и следователно не позволява маршрут от една станция до друга. Потребителите на Vélhop трябва да върнат велосипеда на началната станция, от която са го взели. Тази особеност на Vélhop позволява значително да се намалят разходите, което допринася за по-голямата му достъпност. Освен това Vélhop не използва рекламния пазар, както се прави често.
Амбициозният проект Vélostras: велосипедът като превозно средство, свързващо целия град
Проект с приоритетен бюджет
На преден план в публичните политики, насърчаващи колоезденето, е проектът Vélostras, велосипеден еквивалент на магистрала или околовръстен път. За този проект предвиденият бюджет възлиза на общо 100 милиона инвестиции в рамките на „План за колоездене 2021-2027”, като една от главните цели е да развие велосипедната мрежа, така че всеки да има достъп до безопасни вело съоръжения. Инициативата да се създадат „велосипедни магистрали“ беше също наскоро възприета от град Лион и това е модел, който може да се открие и в други градове в Северна Европа, като Амстердам и Копенхаген.
Зелено решение за свързване на центъра и предградията
Този план, първоначално съсредоточен върху развитието на 2 трасета избягващи центъра, цели също така да свърже първия и втория пръстен на агломерацията, както и да създаде 10 нови радиални трасета, даващи достъп до общините в първия и втория пръстен. Това е потенциално решаващ елемент, защото по този начин проектът се обръща към специфична публика, а именно хората, които живеят извън първия пръстен, но работят в него всекидневно. Проблемът е, че пери-урбанизацията принуждава съответните жители да правят по-дълги пътувания, за да стигнат до работното си място, а инфраструктурата често е недостатъчна, за да могат да стигнат до там с велосипед. В такива случаи, много често на потребителите се предлагат комбинирани решения, като например да използват първо колело и след това обществен транспорт или обратното.
Vélostras е обещание за ефективност за велосипеди със средна скорост от 20 км/ч и с маршрут от центъра на града до градските зони, с времетраене не повече от 30 минути. Целта е да се създаде добре развита паякообразна мрежа за колоездачите, която да свързва всяка градска зона с центъра на града. Тази мрежа се развива успоредно с мрежата на обществения транспорт, обхващаща 6 трамвайни линии, които със своите 65 км, включително и една транс гранична линия се счита за първата преплетена мрежа във Франция, осигуряваща пряка връзка между инфраструктурните възли. За най-смелите и за любителите на спорта, съществува възможност да се прекоси границата с колело и дори да се достигне на педали до Щутгарт, който е само на 209 км: а това е приключение далеч по-приятно за очите, отколкото за прасците!
Комфортът на потребителите е на първо място:
Колоезденето, дори и по равен път, си остава физическо усилие. Vélostras прави всичко възможно за да улесни велосипедистите. Всичко започва със специалната, лесноразбираема сигнализация, редовното поддържане на веломрежата и стига до поставяне на табели и обозначения на местата с водоизточници, адаптирани места за спиране на велосипеди пред светофарите и информационни пунктове по протежението на велосипедната магистрала. С идеята да се създаде комфорт на потребителите, става необходимо териториалното устройство да се организира така, че да се постигнат както добри условия за каране на колело, така и визуално удоволствие за колоездачите. Vélostras слага безопасността, но и съвместимостта на първо място, като предоставя осветително оборудване със сензори, а при зимни условия снегопочистването е приоритетна услуга. Създадени са пространства за „заобикаляне“ на центъра на Страсбург за велосипедисти и пешеходци. По този начин колоездачите разполагат с повече от 4 км обезопасени велосипедни съоръжения, за да избегнат пешеходните зони в центъра на града, което също така намалява риска от инциденти между велосипедисти и пешеходци, които от своя страна имат предимството да разполагат с по-удобни и сенчести пешеходни пространства. Също така се предприемат допълнителни действия, които имат за цел да позволят на потребителите на Vélostras лесно да прекосят градските „прегради“ като железопътните линии, пътните мрежи и магистрали или водни потоци. Накратко казано, за Vélostras потребителското изживяване и удобството винаги са приоритет.